Věžecké Sokolení - 22. září 2012

Zrovna nejpěknější počasí nevítalo účastníky a posléze i diváky Věžeckého Sokolení. Po dešti se trochu vyjasnilo, ale vítr byl protivný, silný, pro některé letecké modely nevhodný. I když . . .
Začneme od začátku. Co je to vlastně SOKOLENÍ? Jedná se o celorepublikovou akci ČOS (České obce sokolské), která se koná vždy ve 3. týdnu měsíce září ve všech sokolských jednotách. Ty pořádají akce pro děti, mládež a dospělé, nebo ukazují, jak se cvičí v sokolovnách.  Cílem je přivést děti a mládež ke cvičení a získat také i cvičitele z řad rodičů a dospělých.

Jak bylo uvedeno již na pozvánce, letecké modely měly své letiště na travnaté ploše vlevo od cesty na Vlčí Doly. Tam dojeli i letečtí modeláři z Břestu a o něco později došli i diváci.
Starostka Sokola přivítala přítomné diváky a zahájila sobotní akci. Prvním letadlem, které se vzneslo nad věžeckými poli, byl největší model s rozpětím křídel 3 m a názvem Breitling. Na dotazy odpovídal a odbornější komentář k létajícímu modelu vedl náčelník modelářů Libor Koláček. Toho vystřídal kolega Michal, když náčelník předváděl svůj model akrobatického letadla Sbach s rozpětím křídel 2,30 m. Mimo tyto velké modely byly vystaveny i modely menší tzv. polystyréňáci. Při větším větru u těchto letadélek nehrozilo utrpění velké škody v případě nehody. I přes nepřízeň počasí se povedlo dokonce dostat na nebe zároveň 2 modely zn. Focus. Kdo se nechtěl dívat na nebe, tak si mohl vyzkoušet v provizorním počítačovém centru simulaci ovládání leteckého modelu a zjistit tak, že to není vůbec nic jednoduchého. Samotní piloti přiznali, že když jdou se svými miláčky na tzv. plac, tak jsou tak nervozní, že se jim třesou ruce a mají strach z toho, že by jim model v hodnotě několika desítek tisíců korun, mohl spadnout na zem. Tuto hodnotu mají letadla skládaná ze stavebnic (zde to byl např. Breitling) a akrobatické letadlo Sbach a další letadélko Tygr, které mělo rozpětí křídel 2,70 m, ale to vůbec neletělo, protože směr větru byl pro něho silně nevhodný. Při vzletu hrozilo nebezpečí ztroskotání. Diváci jej viděli aspoň udělat kolečko "vítězů" na zemi. Dalším oblíbeným létajícím tělesem na nebi bylo tzv. Křídlo. Jeho zvláštností bylo, že do vzduchu se dostalo hodem. Jednou rukou ovládal pilot navigaci a druhou rukou hodil model do vzduchu. Takovým způsobem se dostávala do vzduchu i ostatní polystyrénová letadla, které vítr obracel ze země. Křídlo létalo tichounce a rychle a v případě tmy by vypadalo jako malé UFO osvětlené po obvodu malými zelenými a červenými diodami. A když byl vítr tak silný, že nedovolil vzlétnout žádnému letadlu, tak přišlo na řadu autíčko na dálkové ovládání. To jezdilo po provizorním letišti tak rychle, že od motoru málem chytla posekaná suchá tráva. A nakonec přišel na řadu model vrtulníku - spíše vrtulníčku, jehož výška byla max. 20 cm. Vitr mu nedal šanci se z desky ani nadzvednout, hned ho smetl na zem. Jak s úsměvem podotkl majitel Marian - doma jej používají na chlazení kávy. A tak těch pár hodin rychle uběhlo a počasí ukončilo akci v 17 hod.
Pro zájemce o letecké modelářství odkaz na břestské nadšence - www.lmkbrest.cz